Publicistický styl

18. ledna 2010 v 21:58 | Martin Mottl |  ČJ - Jazyková část
Publicistický styl

- je stylem médií (TV, rozhlas, noviny, internet...) Vyznačuje se spisovný jazykem, je proměnlivý a dynamický. Podává aktuální informace. Má také agitační funkci (tj: chce ovlivnit adresáta).


Požadavky:

  • Aktuálnost
  • Pravdivost
  • Všeobecná přístupnost
  • Srozumitelnost

Funkce:

  • Informační
  • Poučné
  • Vzdělávací
  • Přesvědčovací
  • Zábavné


Slohové útvary

  • Zpravodajský útvar - zpráva, oznámení
  • Analytický útvar - úvodník, komentář
  • Beletristický útvar - umělecký fejeton, sloupek beseda

Útvary publicistického stylu:
  • zpravodajství
  • zpráva
  • úvodník - obsahuje nejdůležitější aktuální informaci
  • článek - delší příspěvek publicistického stylu, někdy má povahu kritické úvahy
  • komentář - autor vyjadřuje názor, zaujímá stanovisko k nějakému problému
  • kurziva - aktualizující nebo zábavná stať tištěná obvykle kurzivou
  • glosa - kritická poznámka k událostem a názorům; krátký útvar
  • sloupek - vtipná časová úvaha v jednom sloupci (Karel Čapek, František Nepil)
  • referát - pojednání na určité téma
  • reportáž - informuje o zajímavých místech nebo událostech na základě přímého styku s nimi; podmínkou je očité svědectví autora
  • fejeton - útvar stylu publicistického a uměleckého, jedná se o drobná zábavná témata všednodenního života v novém světle, vesměs zpracováno zábavným, ironickým nebo humorným tónem, vtipně a duchaplně (Jan Neruda, Josef Svatopluk Machar, Wieveg, Ludvík Vaculík, Ondřej Neff aj.)
  • interview - rozhovor

Významné osobnosti české žurnalistiky: Karel Hynek Mácha, Karel Poláček, Karel Čapek, Josef Kainar, František Nepil, Julius Fučík
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 viagra viagra | E-mail | Web | 13. května 2014 v 2:15 | Reagovat

Hello!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama