Paměť

25. listopadu 2010 v 22:01 |  Psychologie
8. Paměť

Paměť - je spojení navzájem na sebe působících systémů, jejichž společná úloha spočívá v uchovávání a znovuvybavování informací, těmito systémy se rozumí v mozku se odehrávající procesy výběru, porovnávání, uskladňování, vyhledávání a vybavování informací.

Fáze paměti

1)      zapamatování, vštípení (recepce) - může být
a)      neúmyslné
b)      úmyslné
- mechanické - více násobné opakování
- logické - pochopením
vnitřních souvislostí, je náročnější, ale trvalejší
2)      uchování (retence) - čas od zapamatování do vybavení
3)      vybavení (reprodukce) - je aktivizace zapamatovaného, uchovaného materiálu.
a)      znovupoznání - vybavení minulého prožívání vzniká pouze pře opakovaném působení původních podnětů (návrat na místo dovolené)
b)      vlastní reprodukce - vybavuje si zapamatovaný materiál, ne všechny osvojené poznatky a činnosti dokážeme reprodukovat
c)      reminiscence - zvláštním případem spontánního vybavení, je opakem zapomínání, po určité době dojde ke zlepšení pamětního výkonu

Druhy, typy a individuální vlastnosti paměti
1)      podle průběhu zapamatování - úmyslná (záměrná) a neúmyslná (bezděčná)
2)      podle způsobu zapamatování - mechanická a logická
3)      podle obsahu zapamatovaného materiálu - slovní, zrakovou, sluchovou, čichovou, chuťovou, hmatovou, pohybovou. emociální
4)      podle délky podržení materiálu - ultrakrátkou, krátkodobou, dlouhodobou

základní typy paměti podle převládajících vlastností a zvláštností
a)      názorně obrazný (zrakový, sluchový, pohybový)
b)      slovně logický (pamatuje si pojmy myšlenky a čísla)
c)      emocionální
(pamatuje si především emocionální zážitky)

Nejdůležitější ukazatelé úrovně paměti jsou rozsah a přesnost paměti.

Činitelé ovlivňující trvalost zapamatování
základní podmínkou se ukazuje být motivace. proces zapamatování též významně ovlivňuje aktuální stav jedince tj. jeho stupeň koncentrace. Nezbytnou podmínkou dlouhodobého zapamatování je opakování.

mnemotechniké pomůcky

Retroaktivní útlum - záporné působení nového učiva na staré
Proaktivní útlum - tlumivé působení starého učiv na nové
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Bára P. Bára P. | 8. ledna 2012 v 18:15 | Reagovat

Výborně vypracované. Konečně jsem našla, co jsem hledala.Děkuji.:)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama