Psychologie - předmět zkoumání, struktura psychických věd

25. listopadu 2010 v 21:52 |  Psychologie
1. Psychologie - předmět zkoumání, struktura psychických věd

Vývoj Psychologie:

Ve 2. pol. 19. stol. se psychologie stává samostatnou disciplínou.

Psychologie má definované kategorie:
-          předmět zkoumání
-          metody zkoumání

Psychologie je
-          společenská věda
-          empirická věda a vychází z vědecké skutečnosti.
-          experimentální věda (přes pokusy)
-          kvalitativní věda (zaměřena na individuální projev psychiky)

Vývoj psychologie provází spor o její přírodovědeckou podstatu

Zakladatel: Wilhelm Bunde (embiprická experimenická věda)

V roce 1879 byla založena první psychologická laboratoř v Lipsku. K názoru Bundeho se přidává logický pozitivismus - zakladatel August Compe. Názor, že vědci mají omezit studia vědců filozofické vědy a objektivní fakta a nezpochybnitelné jevy. Proti této teorii šel
Wilhelm Dilthey - zastánce duchovědné psychologie vychází z toho, že psychologie by neměla usilovat o kauzální vysvětlení duševních jevů, ale snažit se pochopit její význam ke vztahu ke kulturním hodnotám.

Do popředí se dostává behaviorismus -> z pozitivizmu a předmětem snažení je teorie, aby se z psychologie stala objektivně pozorovatelná fakta - > vnější projevy chování.
Co je psychologie:

-          je věda o člověku, o jeho duchovním životě a jeho psychice.
-          Plháková říká: že psychologie je věda, která spojuje lidské chování, metámy procesy a tělesné dění vč. Jejich vzájemných vztahů a intrakcí.

Hlavním předmětem psychologie je studium psychiky.
Dimenze:          a) chování           b) prožívání           c) vědomí a nevědomí

Prožívání a chování člověka
- je součástí jeho práce, učení a ostatní činnosti.
- označujeme vjemy, představy, emoce, procesy rozhodování (vybavování z paměti)
- minulost, budoucnost, přítomnost

Předmětem je vnější svět, ale i vnitřní stav organismu.

Chování
-          zahrnuje všechny pohyby, reakce a úkony člověka -> vnější činnost.
-          Z filozofického hlediska - chování je činnost svalů a žláz
-          Z psychologického hlediska - jde o komplexnější formy dění.

Probíhá v závislosti na objektivní situaci, ale taky na motivaci subjektu (složky psychiky)

Vědomí:
-          zahrnuje všechny naše zkušenosti, zážitky, procesy
-          utváří se kolem 3 roku věku, kdy dochází k tzv. sebeuvědomování.

Nevědomí (= podvědomí)
-          všechny duševní obsahy, které si jedinec v daném okamžiku neuvědomuje (zkušenosti, zážitky, představy)
-          Vědomosti, na které právě nemyslíme, ale můžeme si je kdykoliv vybavit
-          Zautomatizované činnosti

- vědomím neregistrované podměty - podprahové
- potlačené přání, pudy, nepříjemné zážitky -> dostsávají se do vědomí hypnózou.

Hypnotický spánek - přechodový stav -> mezi vědomím a nevědomím
-          individuální nevědomí má pouze psychika
-          kolektivní nevědomí - (= historická zkušenost lidstva) - objevuje se ve snech.
-          O tyto pojmy se zabývá Jung - archetypy podle něho utvářejí představivost jedince a jsou zákl. veškeré lidské symboliky. Jsou to sny předků z nevědomí.

Předvědomí:
-          obsahuje skryté zážitky, které jsou mimo vědomí, ale bez našeho vědomí mohou přestoupit do našeho vědomí (iluze prožitého)
-          např. iluze dejavou, přítelovi říkáme jménem expřítele.


Základní odvětví psychologie

a)Teoreticky orientované psychologické disciplíny
-
vývojová psychologie, sociální, patopsychologie, biopsychologie
b)      Aplikované psychologické disciplíny (orientace na praxi)
-
klinická psychologie, pedagogická, školní, psychologie práce, psychologie zdraví
a)Speciální psychologické disciplíny
-
psychologie dopravy, reklamy, sportu, forenzní psychologie
Podoby psychologie (podle Heluse)
-
může mít 3 podoby - laická (nevědecká) - každodenní užívání
-
vědecká - odborná literatura, psycholog
-
umělecká - filmy, romány
Význam
-
pomáhá čl.:
1. lépe poznat sám sebe (vlastnosti, schopnosti, vlohy)
2. rozvíjet sama sebe (potlačovat negativní vlastnosti, naučit se relaxovat, měnit neg. chování, žít zdravě)
3. poznávat druhé (potřeba: základy psychologie osobnosti, obecné psychologie, vývojové psychologie)
4. působit na druhé ve smyslu efektivní komunikace, zvládání asertivní techniky
5. uspořádat podmínky, ve kterých lidé žijí, pracují, studují (potřeba: psychohygiena)
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 PETRA PETRA | 18. ledna 2011 v 14:20 | Reagovat

Jmenuje se Wilhelm WUNDT!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama